مفاهیم و اصطلاحات سئو داخلی

مفاهیم واصطلاحات سئو داخلی در یادگیری سئو بسیار مهم است برای اینکه بتونین مقالات و منابعی که مطالعه میکنین رو راحت تر متوجه بشین باید مفاهیم واصطلاحات سئو داخلی، بشناسین در ادامه به یک سری از مهمترین و پرکاربردترین اصطلاحات اشاره می کنیم:

ضریب خروج ( Bounce rate )

یکی از مهمترین مفاهیم و اصطلاحات سئو داخلی ضریب خروج است. گاهی یه کاربر زمانی که وارد یه صفحه میشه بدون آنکه محتوای صفحه رو مشاهده کنه و یا وارد صفحه دیگه ای ،در سایت ما بشه از اون خارج میشه. در حالت میگنBounce اتفاق افتاد. حالا ضریب خروج به نسبت کاربرانی که سریعا صفحه مارو ترک کردن به کاربرانی که وارد صفحه ما شدن گفته میشه.

ضریب خروج بین 0 تا 100 هست و هر چقدر میزان اون کم بشه برای سایت امتیاز بهتری داره.

 خرده نان (Beardcrumb  )

در بالا یا پایین صفحات وب سایت ها منوی دسترسی سریع وجود داره که موقعیت کاربر رو در سایت نشون میده. و به کاربر اجازه میده به بخش های قبلی اون صفحه هم دسترسی داشته باشه ، به این منوها اصطلاحا Beardcrumb گفته میشه.

کنیبالیزیشن (  Cannibalizatio)

کنیبالیزیشن یکی از مهمترین مفاهیم و اصطلاحات سئو داخلی است. این کلمه یعنی، کاربر با سرچ یک کلمه کلیدی دو صفحه از سایت ما را در نتایج جستجوی گوگل ببین.

این اتفاق میتونه یک فاجعه باشه! چون داره این پیام رو میده که، صفحات ما دارن با هم رقابت میکنن و این اصلا اتفاق خوبی نیست. این اتفاق زمانی میفته که دو یا چن تا از صفحات وب سایت ما برای یک کلمه کلیدی یکسان یا چن تا از کلمات کلیدی مشابه بهینه شده باشه، در اون صورت گوگل نمیتونه تشخیص بده که کدوم صفحه بهینه تر و هر دو رو بالا میاره تا کاربر خودش انتخاب کنه و به این ترتیب این دو تا صفحه از سایت ما یه جورایی تبدیل به رقیب هم میشن و سعی میکنن همدیگه رو ببلعن.

تگ کنونیکال (Canonical Tag)

زمانی که چندین صفحه با مفهوم یکسان یا مشابه در سایتمون وجود داره، باید با تگ کنونیکال به گوگل اعلام کنیم که کدوم صفحه برای ما اولویت بیشتری داره و نخسخه اصلی هست.

وجود این تگ در وب سایت ها ضروری، چون همون طور که میدونین هر صفحه یه آدرس منحصر به فرد (url)  داره. حالا اگه از تک کنونیکال استفاده نکنیم ما چند صفحه با مفهوم مشابه و آدرس های متفاوت خواهیم داشت.

پنهان کاری ( Cloaking  )

پنهان کاری یکی دیگه از مفاهیم سئو داخلی است که، از تکنیک هایی که در سئو کلاه سیاه وجود داره این هست که، با شناسایی ربات های گوگل و نمایش محتوای متفاوت و سئو شده به اون ها تلاش میکنه امتیاز خوبی از گوگل بگیره. اما بعد از یه مدت گوگل این تکنیک رو شناسایی میکنه و امتیاز منفی به سایت میده. چون این تکنیک یه جورایی فریب محسوب میشه، چون محتوایی که کاربر مشاهده میکنه با اون محتوایی که ربات های گوگل بررسی میکنن متفاوت است.

توضیحات متا (Meta description )

توضیحات متا مطالبی که در مورد محتوای یک صفحه به صورت کاملا خلاصه نوشته میشه. در صفحه نتایج گوگل زیر عنوان متا دیده میشه، و گوگل با بررسی آن متوجه موضوع محتوای شما میشه. برای محتوای هر صفحه یک توضیحات متای اختصاصی نوشته میشه. سعی کنین این توضیح را کوتاه اما جذاب و کاربردی بنویسین تا کاربر برای خواندن محتوای شما احساس رغبت بیشتری داشته باشه.

سرعت صفحه ( page speed  )

مدت زمانی را که کاربر منتظر میمونه تا صفحه ای که بر روی آدرس آن کلیک کرده برای او نمایش داده بشه سرعت صفحه گفته میشه. این زمان اگه کم تر از 2 ثانیه باشه برای کاربر مطلوب، در غیر این صورت اگه بیشتر از 6 ثانیه بشه برای کاربر آزار دهنده است و به احتمال زیاد صفحه شما رو ترک میکنه و به این ترتیب گوگل یه امتیاز منفی به سایتتون میده.

نقشه سایت ( site map )

تعداد صفحاتی که یک سایت داره هر روز در حال زیاد شدن. و همون طور که میدونین ایندکس شدن یک صفحه در گوگل وابسته به این هست که، ربات های گوگل url اون صفحه رو ببینن و بررسی کنن. برای همین گاهی برای ایندکس شدن یه صفحه در گوگل چندین هفته باید منتظر موند. اما با استفاده از site map و قرار دادن آدرس صفحات سایت در آن میتونیم مسیر حرکت ربات های گوگل برای بررسی و ایندکس کردن صفحات وب سایتمون رو بهینه کنیم. در واقع ما با نقشه سایت به خزنده های گوگل مسیر و جهت میدیم.

ریدایرکت 301

کلمه ریدایرکت یعنی تغییر. گاهی یه صفحه حذف میشه یا آدرس اون تغییر میکنه. ریدایرکت301 یعنی تغییر آدرس از سمت سرور برای صفحاتی که  url اون ها تغییر کرده.  به این ترتیب ارزش و اعتبار صفحه ای که url آن تغییر کرده از بین نمیره و گوگل سریعا به آدرس جدید هدایت میشه.

ما سعی کردیم واژه ها و اصطلاحات مهم در سئو داخلی رو براتون توضیح بدیم اگه در این مورد نظر و پیشنهادی دارین برامون زیر این پست کامنت بذارین. اگه دوست دارین با سئو داخلی بیشتر آشنا بشین میتونین مقاله ای با عنوان سئو داخلی on-page چیست؟ رو مطالعه کنین.