اهمیت لینک سازی خارجی

مفهوم لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی یا بک لینک یعنی انکر تکستی در یک وب سایت وجود داشته باشه، و کاربر با کلیک کردن بر روی آن به دامنه ای غیر از دامنه خود آن وب سایت منتقل شود. دریافت لینک از یک سایت به غیر از دامنه سایت خودمان ( لینک سازی خارجی ) در بخش سئو خارجی سایت قرار دارد.

تفاوت لینک سازی خارجی و داخلی

احتمالا مفهوم لینک سازی داخلی تا حالا به گوشتون خورده باشه.  مثلا شما در وب ساییتون یه محتوا نوشتین و انکر تکستی در این محتوا ایجاد می کنین، اما لینکی که به اون انکر تکست میدین مربوط به یه وب سایت دیگه است. درواقع کاربر با کلیک کردن روی اون انکر تکست به دامنه ای از یه وب سایت دیگه هدایت میشه. به این نوع لینک سازی، لینک سازی خارجی میگن.

اما در لینک سازی داخلی کاربر بعد از کلیک کردن بر روی انکر تکست وارد صفحه دیگری از همان وب سایت میشه.

درواقع در در لینک سازی داخلی کاربر در داخل سایت باقی میمونه. اما در لینک سازی خارجی کاربر از سایت شما خارج میشه . با این حال تجربه ثابت کرده است که لینک سازی خارجی میتونه وضعیت محتوای شما رو نسبت به لینک سازی داخلی بیشتر بهبود بده، و رتبه شما رو در سرچ گوگل بالا ببره. البته منظورمون این که، صفحه شما لینک خارجی رو به عنوان مقصد دریافت کنه. 

External link  چیست ؟ لینک سازی خارجی چه اهمیتی برای آن دارد؟

زمانی که یه محتوا می نویسین، و انکر تکستی در آن ایجاد میکنین و به آن انکر تکست لینک خارجی میدین، در واقع با این لینک  کاربر رو به صفحه ای از سایتی دیگر هدایت میکنین .به لینک صفحه ای که کاربر را به آن هدایت میکنین External link میگن. گوگل الگوریتمی داره به نام Page rank که، تعداد لینک های خارجی  که به صفحه شما داده شده رو بررسی میکنه، و بر اساس تعداد این لینک ها به صفحه شما اعتبار میده.

درواقع هر کدام از این لینک های خارجی که به صفحه شما به عنوان مقصد داده شده به معنی یک رای اعتماد به صفحه شماست. در واقع گوگل به این شکل در نظر میگیره که، اگه صفحه شما ارزش نداشت به آن لینک داده نمیشد.

نکات طلایی در مورد لینک سازی خارجی

 تعداد لینک های خارجی به صفحه هدف بیش از حد نباشه

زمانی که به یک صفحه به عنوان صفحه مقصد لینک خارجی میدیم، درسته که به آن اعتبار میدیم ، اما این به این معنی نیست که هر چقدر تعداد این لینک ها بیشتر بشه اعتبار صفحه مقصد بالاتر میره.

درواقع اگه این تعداد از یه حدی به صورت غیر منطقی زیاد بشه، به خصوص اگه از سمت یه وبلاگ یا سایت ( Refer damin )باشه، گوگل این اعتبار بخشیدن به صفحه شما رو فیک در نظر میگیره. به آن امتیاز منفی داده و اصطلاحا صفحه شما از سمت گوگل پتالتی میشه.

لینک دهی خارجی به صفحه هدف نامنظم باشه

زمانی که به صفحه External link لینک خارجی داده میشه، زمانی این لینک دهی ها میتونه به صفحه هدف ارزش و اعتبار بده که به صورت نامنظم اینکار انجام بشه. همچنین در این زمینه زیاده روی هم نشه.

اعتبار بیشتر با Back link یا Refer damin

لینک های خارجی که به صفحه شما به عنوان صفحه مقصد داده میشوند، ارزش بیشتری به صفحه شما می بخشند، اگه از وب سایت ها Refer damin )  ) مختلف داده شده باشند. همان طور که میدونین Back link لینک های خارجی هستند که از یک وب سایت (Refer damin ) به صفحه شما داده میشن.

درواقع ساده تر بخوایم بگیم، اگه چندین بار رای اعتماد از یه نفر بگیریم اعتبار ما بیشتره؟ یا اگه از چن نفر مختلف چندین بار رای اعتماد بگیریم ؟

به همین خاطراست که، میگیم گرفتن لینک خارجی از Refer damin های مختلف، نسبت به بک لینک های بیشتر اعتبار بیشتری به صفحه External link می بخشه.

دریافت لینک های خارجی ارزشمند

دریافت لینک خارجی از سایت یا سایت های دیگه زمانی ارزشمند است که، سایت مبدا که به صفحه ما لینک داده spam score بالایی نداشته باشه و ترجیحا DA  و PA  پایینی داشته باشه.

درواقع هرچقدر سایتی که به ما لینک داده خودش اعتبار بیشتری داشته باشه لینکی که به صفحه ما داده ارزش بیشتری داره.

انواع لینک های خارجی

 لینک های خارجی رو در دو دسته تقسیم بندی می کنن:

لینک in bound

لینک in bound  یا بک لینک یا لینک بازگشت، به لینک هایی از سایت های دیگه گفته میشه که کاربر رو به سمت سایت شما هدایت میکنه. هر in bound دو بخش داره ، یکی انکر تکست و دیگری لینک صفحه ای شما.

لینک out bound

زمانی که از طریق لینکی کاربر از سایت شما به سایت هایی دیگه منتقل میشه . شاید فکر کنین که این کار اصلا ارزش و اعتباری به صفحه شما نمیده. اما واقعا اینطوری نیست گوگل خیلی هوشمند عمل میکنه. زمانی که شما از انکر تکستی در صفحه سایتتون به سایتی دیگه کاربر رو هدایت میکنین.

کاربر مطالب بیشتری را، راجع به اون انکر تسکت مطالعه میکنه. درواقع شما برای مخاطب و فهمش ارزش قائل بودین و مطالب بیشتری را در اختیار او قرار دادین. به این ترتیب از نظر گوگل این مسئله، برای سایت شما امتیاز مثبت محسوب میشه و اعتبار صفحه شما رو افزایش میده.

لینک nofallow

هنگام انجام لینک سازی داخلی و خارجی اگه به لینک مورد نظر تگ نوفالو بدیم، گوگل دیگه اون دنبال نمیکنه و اصطلاحا اون لینک دیگه کراول نمیشه.

لینک dofallow

یکی از معیارهایی که گوگل بر اساس اون به صفحه شما اعتبار میده این که، بررسی میکنه میبینه که، دیگران چقدر به صفحه شما اعتبار دادن.

زمانی که گوگل لینک سایت شما رو در سایت های دیگه ببینه به این نتیجه میرسه که، اون سایت ها به مطالب شما اعتماد داشتن.

اگه لینک های خارجی که از یه سایت دیگه به سمت سایت شما اومده رو اجازه بدین کراول بشه، اصطلاحا به اون dofallow میگن. این لینک ها قابل دنبال شدن از سمت گوگل هستن و به صفحه شما ارزش و اعتبار میبخشن.

سخن آخر …

در این مقاله سعی کردیم به یه سری نکات در مورد لینک خارجی اشاره کنیم، تا کمی با مباحث و نکات لینک خارجی آشنا بشین ولی همون طور که میدونین این مبحث خیلی مفصل است. لطفا در زیر این پست مطالبی که فکر میکنین مفیدتر و کاربردی تره، و یا اگه نکته ای میدونین که فکر میکنین میتونه برای بقیه مفید باشه، برامون کامنت بذارین تا در پست هایی بعدی در موردش پست بذاریم و بتونیم با هم نکات بیشتری رو یاد بگیریم.